Aktualności
Przeciętność wg Zorka Project
19.08.2011, 16:09:04
Od 26 sierpnia w Gdańskiej Galerii Fotografii (ul. Grobla I 8/11, Gdańsk) będzie można poobserwować zjawisko jakim jest przeciętność w wydaniu polskim, czeskim oraz rosyjskim. W tej socjologiczno-kulturowej obserwacji pomagają kolorowe zdjęcia dwóch kobiet – Moniki Redzisz i Moniki Bereżeckiej, stanowiących grupę Zorka Project.
„Przeciętni” to autorski projekt grupy fotograficznej Zorka Project (Monika Bereżecka, Monika Redzisz), realizowany od 2008 roku. Jest swego rodzaju współczesnym zapisem socjologicznym, modelem do zbadania sąsiadujących ze sobą społeczeństw pod kątem ich narodowego i indywidualnego poczucia przeciętności. Na wystawie znajdują się kilkadziesiąt portretów fotograficznych osób, które uznały siebie za postaci zwyczajne, oraz teksty ilustrujące obraz, opracowane przez Monikę Redzisz. W trakcie projektu okazało się, że pojęcie przeciętności we współczesnych czasach nie jest jednoznacznie negatywne. Jego interpretacja zależy od stopnia wykształcenia, statusu materialnego, światopoglądu. Polskie (2008), rosyjskie (2010) i czeskie (2011) sesje pozwoliły na stworzenie interesującego albumu różnorodnych postaw. Autorki dowiodły, że bohaterów fotografii – przedstawicieli od wieków sąsiadujących narodów – łączy więcej niż można było przypuszczać. Choć dzieli przeszłość, to wiąże po-transformacyjna współczesność: podobne marzenia, wyrażane uczucia, potrzeba bliskości, wiara i chęć przynależności do grona… choćby przeciętnych, ale Europejczyków. Barwne portrety o charakterze dokumentalnym pozwalają na porównania, ale są też pochwałą codzienności. Bez retuszu i upiększeń spoglądają na nas całe rodziny, partnerzy, samotni mężczyźni i kobiety z dziećmi. Autorki zawsze fotografują postaci w bezpośrednim kontakcie z kamerą, spojrzenie w obiektyw wyzwala bowiem napięcie, dzięki któremu wierzymy w prawdziwość tego przekazu. Szczególnie jest to widoczne w przewrotnie zatytułowanym cyklu Przeciętni. Nabór do projektu każdorazowo odbywał się poprzez prasowy anons. Efektem jest realizacja bogatego w typy ludzkie cyklu, gdzie ujawniła się skłonność artystek do umiejętnego wydobywania skrywanych osobowości. Wystawa w Gdańskiej Galerii Fotografii będzie premierowym pokazem wszystkich części cyklu jednocześnie, towarzyszy jej katalog z tekstem prof. Bogdana Wojciszke.
Zorka Project to jedna z najciekawszych polskich, współczesnych grup fotoreporterskich, istnieje od 2000 roku, tworzą ją warszawianka Monika Redzisz (rocznik 1974) i pochodząca z Gdańska Monika Bereżecka (rocznik 1974). Prezentują nurt tzw. nowego dokumentalizmu w fotografii. Obie są absolwentkami Wydziału Komunikacji Medialnej – Fotografii ASP w Poznaniu, Redzisz – także Filozofii na Uniwersytecie Warszawskim. Zainteresowane głównie socjologicznym portretem, przełamują społeczne tabu w zakresie medialnego wizerunku kobiet i mężczyzn, ról społecznych i płciowych. Tematem ich cykli są często marginalizowane społeczności mniejszościowe, na przykład np. drag queen, uchodźcy (m.in. w cyklu Wietnamczycy z 2001), jak również grupy zawodowe: kierowcy tirów, pracownicy cyrku, tramwajarki, kulturyści. Autorki publikują w prasie codziennej, między innymi w: „Gazecie Wyborczej" (dodatek „Wysokie obcasy”, „Rzeczpospolitej", „Życiu Warszawy", magazynach: „Polityce", „Aktiviście”, „Playboyu", „Vivie", „Zwierciadle", jak również w branżowej prasie artystycznej poświęconej fotografii: „Pozytyw", „Fototapeta", „Biuletyn fotograficzny”. Ich prace były prezentowane w wielu polskich (m.in. w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta i CSW Zamek Ujazdowski) i zagranicznych galeriach. Były stypendystkami Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytutu Adama Mickiewicza, laureatkami nagród Journalist Award (2004) i Nikon Award (2005). Autorki mieszkają i pracują w Warszawie. Wystawa jest jedenastą prezentacją w cyklu Feminoteka, przygotowanego przez Gdańską Galerię Fotografii Muzeum Narodowe w Gdańsku.
Solarigrafia zagości w Katowicach
16.08.2011, 17:31:48
„Fabryka Słońca” to tytuł wystawy fotograficznej Jakuba Kaszuby i Krzysztofa Sowy, której wernisaż odbędzie się 17 sierpnia 2011 o godzinie 17, w Centrum Kultury Katowice, galeria „Pusta”, Plac Sejmu śląskiego.
Prezentowane na wystawie fotografie są częścią realizowanego przez autorów w 2010 roku projektu pod nazwą „Jaworzno od świtu do zmierzchu”, którego założeniem była rejestracja drogi słońca wędrującego nad naszym miastem, za pomocą jednakowych aparatów otworkowych. Wszystkie prace powstały na Elektrowni Jaworzno III. Zamontowane na terenie obu zakładów aparaty „patrzyły” w ten odmienny sposób, na miejsce naszej codziennej pracy. Wystawę będzie można oglądać do 30 września 20011.
Jakub Kaszuba i Krzysztof Sowa, czyli tandem fotograficzny „Kaszuby" - mieszkańcy Jaworzna i wierni członkowie jaworznickiej Szkoły Widzenia, grupy amatorów prowadzonej przez prof. Jakuba Byrczka przy tamtejszym MCKiSie. Obaj są również członkami Lubuskiego Towarzystwa Fotograficznego i wielokrotnymi uczestnikami warsztatów fotograficznych w Broniszowie. Zawodowo niezwiązani z fotografią, poświęcają jej znaczną część swojego wolnego czasu. Brali udział w kilkunastu wystawach zbiorowych i są współautorami albumu fotograficznego "Jaworzno – Miasto w fotografii Szkoły Widzenia". Ich zainteresowanie fotografią otworkową zaowocowało udziałem oraz współorganizacją Ogólnopolskiego Festiwalu Fotografii Otworkowej. Dla wspólnych działań i projektów tworzą tandem fotograficzny „Kaszuby”, którego nazwa narodziła się właśnie na broniszowskich warsztatach. Mają na swoim koncie dwa wspólne projekty. Poza fotografią łączy ich przyjaźń oraz zamiłowanie do polskich zamków i warowni, które z pasją odwiedzają i fotografują.
Karaimi w dawnej fotografii
14.08.2011, 13:29:40
18 sierpnia 2011 roku, o godz. 18.00 (czwartek), otwarta zostanie wystawa "Karaj jołłary - karaimskie drogi. Karaimi w dawnej fotografii". Wystawa prezentowana będzie w ratuszu Muzeum Etnograficznego w Krakowie przy Placu Wolnica 1, do 25 września 2011 roku.
Wystawa ukazuje sto lat życia polskich Karaimów. Na ponad trzystu fotografiach, pochodzących z lat 1864-1960, ukazane są losy kilku pokoleń najmniej licznej mniejszości etnicznej w Polsce. Prezentowane na wystawie zdjęcia zostały odnalezione w domowych archiwach, w prywatnych albumach. To rodzinne portrety zaaranżowane w atelier, ale też amatorskie fotografie dokumentujące zarówno ważne wydarzenia, jak i codzienne sprawy, spotkania towarzyskie, uroczystości rodzinne, wycieczki, rozgrywki tenisowe na podwórku, przedstawienia teatru amatorskiego, spływy kajakowe Dniestrem...
Fotografie towarzyszyły Karaimom na trasach ich licznych wędrówek: w podróżach służbowych, w trakcie handlowych wypraw na Daleki Wschód, na frontach I wojny światowej, w jenieckich obozach, podczas ewakuacji, w próbach poszukiwania lepszego życia i wielkiej przygody w Ameryce. Pomagały ukoić tęsknotę tym, którzy znaleźli się daleko od domu, stracili kontakt z najbliższymi. Widoczne dzisiaj na zdjęciach uszkodzenia, to często właśnie ślady przebytej drogi. Dzisiaj za pomocą fotografii polscy Karaimi opowiadają swoją historię, złożoną z wielu prywatnych opowieści, z poskładanych urywków pamięci
o życiu karaimskich społeczności w ich dawnych siedzibach w Haliczu, Łucku, Trokach, Wilnie, a po wojnie na Dolnym Śląsku, w Warszawie i Trójmieście.
Wszystkie zdjęcia pochodzą z archiwum Związku Karaimów Polskich.
Przestrzeń prywatna
11.08.2011, 22:34:49
Od 9 sierpnia Galeria Za Szafą (ul. św. Marcina 4, Wrocław) zaprasza na wystawę zbiorową członków Okręgu Śląskiego ZPAF pt. "Przestrzeń prywatna". Wystawa czynna do 4 września.
Niniejsza wystawa tworzy panoramę fotografii, które są wyrazem postaw artystycznych wybranych członków Okręgu Śląskiego ZPAF w odniesieniu do tematu "Przestrzeń prywatna". W efekcie stworzono świat będący sumą subiektywnych wypowiedzi, w których autorzy w sposób szczególny przyglądają się swojemu najbliższemu otoczeniu. Rejestrują jego fragmenty, manipulują jego wizerunkami, kreują obrazy nowej rzeczywistości. Eksplorują możliwości artystycznej kreacji medium fotografii pod pretekstem wizualizacji tematu. W konsekwencji powstaje niejednorodna mozaika obrazów, tak jak niejednorodne i odrębne są uniwersa wrażliwości każdego z nas.
Stan prywatności to możliwość i prawo do nie ujawniania osobistych zachowań, zwyczajów czy danych innym osobom. Dzielenie się swoją prywatnością to udostępnianie wycinka, fragmentu osobistego świata innym.
W przeszłości naturalny tryb życia w społeczności sprawiał, że czymś zupełnie zwyczajowym było zbiorowe doświadczanie każdej czynności, niemal nic nie było do ukrycia. Współcześnie przestrzenie naszej egzystencji obwarowane są granicami, z łatwością możemy tworzyć osobiste i prywatne światy, izolować się. Prywatność jest wynalazkiem cywilizacji, a na co dzień jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że mamy prawo do tajemnic.
Rozwój środków masowego przekazu, cyfrowych mediów, globalnej Sieci Internet powoduje, że znaczenie pojęcia prywatność ulega przemianie. Aktualnie za sprawą technologii mamy do czynienia z symptomami erozji prywatności, z mechanizmami ustawiania różnych poziomów prywatności oraz jej przekraczania. Odbywa się to w odniesieniu do procesów gromadzenia, przetwarzania i wykorzystywania informacji o użytkownikach. Z drugiej strony coraz częściej mamy do czynienia z kryptografią, poufnością czy anonimowością.
W portalach społecznościowych ujawniamy swoje ulubione zwyczaje, przekroczenia i aktywności. Coraz większe fragmenty naszego życia zapisywane są w informatycznych systemach podłączonych do Sieci Internet. Dzięki takim rozwiązaniom prywatność stopniowo zostaje zastępowana dostępem, przejrzystością i otwartością.
Ochrona prywatności to kluczowe zagadnienie w kontekście rozwoju Sieci Internet, komunikacji społecznej i nowych mediów. Podczas wizyt w sieci na stronach internetowych, automatycznie są zbierane rozmaite informacje o użytkownikach (adres IP, nazwa domeny, typ przeglądarki, typ systemu, imię i nazwisko, adres email, serwery, bazy danych) w celu analizy zachowań odbiorców.
Coraz częściej na świecie podejmowane są próby tworzenia centralnych rejestrów, które zawierałyby szczegóły rozmów głosowych i komunikacji tekstowej obywateli. Tak powstają masowe bazy danych, które zawierają szczegóły komunikacji międzyludzkiej, przekraczając sferę prywatnych tajemnic.
Autorzy biorący udział w projekcie:
Michał Cała, Ryszard Czernow, Paweł Janczaruk, Marek Karaś, Antoni Kreis, Krzysztof Liszka, Katarzyna Łata-Wrona, Beata Mendrek-Mikulska, Stanisław Michalski, Krzysztof Miller, Janusz Musiał, Maciej Stobierski, Marek Wesołowski, Mieczysław Wielomski, Józef Wolny
Zaczynając od moich ulic
8.08.2011, 16:49:59
Z okazji setnej rocznicy urodzin Czesława Miłosza, czwórka znanych fotografików postanowiła wyruszyć śladami poety i spojrzeć na jego twórczość poprzez pryzmat tych miejsc. Efektem tego przedsięwzięcia jest wystawa „Zaczynając od moich ulic” w Galerii Camelot (ul. św. Tomasza 17, Kraków), która potrwa do 31 sierpnia.
Kuba Dąbrowski, Andrzej Kramarz, Wojciech Nowicki i Łukasz Trzciński podjęli próbę odczytania twórczości Czesława Miłosza poprzez fotografię. Podążając literackimi tropami, podjęli dysrkurs ze światem Miłoszowskim, którego dwa bieguny – wyobcowanie i zakorzenienie – określają dziś także każdego z nas. Przestrzeń pomiędzy nimi wypełnili pytaniami: o bliskich i obcych, o język własny i ten nabyty, o pamięć i zapominanie.
Wystawa zdjęć „Zaczynając od moich ulic” to cztery cykle fotograficzne wykonane na Litwie (Wojciech Nowicki, Łukasz Trzciński), w Stanach Zjednoczonych (Andrzej Kramarz) oraz w Polsce i we Włoszech (Kuba Dąbrowski). Fotografie tworzą mapę miejsc ważnych w życiu Miłosza – swoistą geografię doświadczeń, przemyśleń i wrażeń. Nie są to jednak zwykłe ilustracje do jego tekstów, ale spojrzenie na świat współczesny przez ich pryzmat.
Autorzy – Fotografie
Kuba Dąbrowski – Polska – Włochy
Kuba Dąbrowski (1980) – ukończył fotografię w Instytucie Kreatywnej Fotografii w Opawie (Czechy), absolwent socjologii na UJ. Zajmuje się portretem, fotografią dokumentalną, fotografią mody. Autor rubryki o historii fotografii w tygodniku Przekrój. Publikuje m.in. na łamach Vivy, Machiny, Exklusiv, Die Zeit. Swoje prace wystawiał w galeriach w Polsce i za granicą, m.in. w Tokio, w Berlinie, we Włoszech. W 2010 r. wydał książkę „Western” nakładem Fundacji Sztuk Wizualnych
Andrzej Kramarz – USA
Andrzej Kramarz (1964) – absolwent Instytutu Kreatywnej Fotografii w Opawie (Czechy). Zajmuje się fotografią dokumentalną. Współzałożyciel Fundacji Imago Mundi. Przez wiele lat współorganizator Miesiąca Fotografii w Krakowie. Kurator wystaw (m.in. „Klisze przechowuje się” Stefanii Gurdowej). Jego prace wystawiane są w Polsce i za granicą. Laureat licznych konkursów fotograficznych.
Wojciech Nowicki – Litwa
Wojciech Nowicki (1968) – fotograf, eseista, tłumacz, kolekcjoner fotografii oraz kurator wystaw fotograficznych (m.in. „Oczyszczenie” Jerzego Lewczyńskiego, 2011). Współorganizator Miesiąca Fotografii w Krakowie. W 2011 r. jego zbiór esejów pt. „Dno oka” (wyd. Czarne, 2010) otrzymał nominację do nagrody Nike. Współzałożyciel Fundacji Imago Mundi. Autor recenzji kulinarnych publikowanych na łamach krakowskiej Gazety Wyborczej. W 2010 r. nakładem Muzeum Etnograficznego w Krakowie ukazała się jego książka pt. „Stół, jaki jest. Wokół kuchni w Polsce”.
Łukasz Trzciński – Litwa
Łukasz Trzciński (1975) – absolwent PWSFTviT w Łodzi. Pracował w ponad czterdziestu krajach w tym w Afganistanie, Iraku, Indonezji, Rosji i na Bliskim Wschodzie. Od kilku lat zainteresowany głównie Europą Środkowo-Wschodnią (projekt „Nowa Europa”). Laureat prestiżowego konkursu fotografii reportażowej Pictures of The Year International, wielokrotnie nagradzany w Konkursie Polskiej Fotografii Prasowej, w tym dwukrotnie jego prace otrzymały tytuł Zdjęcia Roku (1999, 2002). Stypendysta Instytutu Adama Mickiewicza w programie dla młodych twórców – Młoda Polska. Współzałożyciel Kolektywu Fotografów Visavis.pl oraz Fundacji Imago Mundi. Współorganizator festiwalu Miesiąc Fotografii w Krakowie.
Perfekcja i artyzm Władysława Marynowicza
6.08.2011, 22:30:55
Do 2 października w Muzeum Historii Fotografii (ul. Józefitów 16, Kraków) można oglądać wystawę pt. "Perfekcja i artyzm", na której obejrzeć można zbiór fotografii Władysława Marynowicza.
Władysław Marynowicz - Polak-Patriota, żołnierz II Korpusu Wojsk Polskich Władysława Andersa, uczestnik kampanii włoskiej, angielski emigrant z przymusu, wieloletni prezes Stowarzyszenia Fotografików Polskich. Jako fotograf, do perfekcji doszedł dzięki talentowi, wielkiej pasji, ogromnej pracowitości oraz wrażliwości twórczej. Jego prace to fotografia o szerokiej tematyce, realizowana z mistrzowskim wyczuciem czasu, przestrzeni, klimatu uczuciowego (w przypadku portretów).
Muzeum Historii Fotografii im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie posiada największą w świecie znaną kolekcję zdjęć autorstwa Władysława Marynowicza, spośród których wiele zostało nagrodzonych na międzynarodowych wystawach. Tę kolekcję, niezbyt dotąd znanego we własnej ojczyźnie artysty, muzeum pragnie zaprezentować w formie wystawy składającej się z oryginalnych fotografii, nagród ze światowych wystaw, prezentacji multimedialnej, a także obszernego katalogu.
Kreatywny Street
5.08.2011, 12:11:11
Od dzisiaj do Galerii głównej Plfoto.com można dodawać zdjęcia w nowej kategorii "Street Creative". Czekamy na Wasze streetowe foty!
Kategoria powstała po konkursie, jaki w naszym serwisie zorganizowała firma Samsung Electronics Polska. Serwis konkursowy jest dostępny tutaj.
Pokaż swoje zdjęcia w Starej Galerii ZPAF
3.08.2011, 23:25:41
Jeszcze tylko do 10 sierpnia można nadsyłać serie zdjęć, które zawisną na ścianach jednej z najbardziej prestiżowych galerii fotograficznych w Warszawie.
Już wkrótce każdy miłośnik fotografii będzie miał szansę pokazać swoje zdjęcia w Starej Galerii prowadzonej przez Okręg Warszawski Związku Polskich Artystów Fotografików (OW ZPAF). Jest to prestiżowe miejsce, w którym prace wystawiają uznani w Polsce i na świecie artyści. Warunkiem pokazania swoich zdjęć w Starej Galerii jest zdobycie jednej z głównych nagród lub wyróżnienia w konkursie firmy SanDisk pt. „Między zdjęciami a filmem”, której OW ZPAF jest patronem. Propozycje zdjęć seryjnych można nadsyłać jeszcze tylko do 10 sierpnia 2011 r. Celem tego projektu jest wyłonienie najciekawszych fotografii i stworzenie wartościowej wystawy w galerii Związku. Serie, które zostaną wybrane przez jury i wyróżnione przez internautów w głosowaniu, będzie można zobaczyć od 27 września.
Zasady konkursu oraz ważne daty
Fotografie można zamieszczać na stronie konkursowej seryjnezdjecia.pl jeszcze do 10 sierpnia 2011 roku. Warunkiem udziału w konkursie jest nadesłanie serii od 3 do 5 zdjęć przedstawiających ruch w jednej z czterech kategorii:
- „Emocje”- portret,
- „Zmiany” – społeczeństwo,
- „Wzloty i upadki” – sport,
- „Smaki życia” – natura.
Po zakończeniu pierwszego etapu - 10 sierpnia jury oceni wszystkie nadesłane fotografie. W drugim etapie, od 18 do 31 sierpnia, internauci będą mogli oddawać swoje głosy na wyłonione przez jury fotografie na stronie seryjnezdjecia.pl. Wyniki głosowania zostaną ogłoszone na gali kończącej konkurs we wrześniu.
Do wygrania są 4 vouchery o wartości 4 tyś. zł oraz 8 voucherów po 500 zł. Laureaci będą mogli zrealizować nagrody w sieci sklepów fotograficznych Fotojoker. Oprócz przedstawienia wyróżnionych prac na wystawie w Starej Galerii Związku Polskich Artystów Fotografików, zwycięzcy będą również zaproszeni do wzięcia udziału w warsztatach fotograficznych, które poprowadzi fotograf Robert Wolański. Jednocześnie obok nagród przyznanych przez jury zostanie również przyznana nagroda specjalna: rok edukacji w Studium Fotografii ZPAF ufundowana przez Okręg Warszawski Związku Polskich Artystów Fotografików.
Jury obraduje w składzie Robert Wolański - fotograf, Jolanta Rycerska - Prezes Okręgu Warszawskiego Związku Polskich Artystów Fotografików oraz przedstawiciel firmy SanDisk. Wystawę będzie można obejrzeć na Placu Zamkowym w Warszawie w Starej Galerii Związku Polskich Artystów Fotografików do 15 października 2011 roku.
Związek Polskich Artystów Fotografików to organizacja zrzeszająca w swoich kręgach artystów fotografów oraz profesjonalnych fotografików z całej Polski. Powstał w 1947 r. jako kontynuacja Fotoklubu Polskiego – organizacji fotografów działającej w okresie międzywojennym. Od 1992 roku ZPAF jest stowarzyszony w World Council of Professional Photographers oraz w Federation of European Photographers.
Więcej informacji o konkursie znaleźć można na stronie seryjnezdjecia.pl.
Samsung HMX-Q10: inteligentna kamera również dla leworęcznych
1.08.2011, 16:24:50
Samsung poszerza ofertę kamer o model HMX-Q10 - to kompaktowa kamera Full HD z bardzo intuicyjną obsługą. HMX-Q10 została zaprojektowana w taki sposób, by była wygodna w użyciu zarówno dla użytkowników prawo jak i leworęcznych.
W kamerze zastosowano Switch Grip pozwalający na filmowanie obiema rękoma. To pierwsza w swojej klasie kamera wyposażona w żyroskop, który rozpoznaje położenie urządzenia i automatycznie dostosowuje orientację ekranu.HMX-Q10 umożliwia również nagrywanie wideo w formacie H.264, w rozdzielczości Full HD i robienie zdjęć w rozdzielczości 4,9 Mpix.
Większy zoom - bliżej wspomnień
28.07.2011, 18:15:06
Świetny koncert, dzikie zwierzęta w naturalnym środowisku, statek na morzu,a ty jesteś za daleko, aby zrobić dobre zdjęcie? Jak często ci się to zdarza? Dzięki połączeniu możliwości obiektywu z długą ogniskową z cechami klasycznego kompaktu w nowych aparatach Samsung WB700, WB210 i PL210 z dużym zoomem ten problem przestaje istnieć.
Duży zoom zamknięty w obudowie o grubości zaledwie 2,5 cm to główne cechy modeliWB700,WB210i PL210. Dzięki takim aparatom sfotografujesz oddaloną od brzegu żaglówkę na tle zachodzącego słońca czy koncert ulubionego zespołu stojąc daleko od sceny.
Dodatkowo, kupując jeden z tych wyjątkowych aparatów, masz szansę na realizację wakacji swoich marzeń – do wygrania są kupony wakacyjne o wartości 3000zł oraz mnóstwo wakacyjnych gadżetów. Szczegóły znajdziesz na stronie www.wakacje.samsung.pl.
\"Miasta i ogrody\" Maciej Kuszeli w Starej Galerii ZPAF w Warszawie
28.07.2011, 12:16:17
Od 1 sierpnia w Starej Galerii w Warszawie można oglądać wystawę Macieja Kuszeli "Miasta i Ogrody". Fotografie pochodzące z lat 1999- 2010 przedstawiają przetworzony obraz miasta, bo jak mówi autor "spędzam w nich większość życia, ale nie lubię ich zgiełku, dlatego stosuję różne zabiegi, by przetworzyć je w \'moje\' miasta - z moich fotografii. Ogrody, stanowiące drugi temat cyklu, są dla autora oazą, miejscem skupienia i refleksji. W swoich fotografiach Maciej Kuszela posługuje się powiększeniami o niezwykłej jakości, wykonanymi z negatywu w formacie minimum 8 x 10 cm i przy
użyciu technologii polaroid. Dodając do tego bardzo świadome korzystanie z obiektywów szerokokątnych i funkcji kamery
wielkoformatowej, otrzymujemy w efekcie bardzo wysublimowane przestrzennie obrazy.
Maciej Kuszela, urodzony w 1956 roku w Dusznikach Zdroju, tworzy i pracuje w Poznaniu od 1981. W latach 1983-1986 był fotoreporterem dla tygodnika "Wprost" i miesięcznika " Nurt. Absolwent Wyższego Studium Fotografii ZPAF w Warszawie. Członek ZPAF od 1995. Autor wielu wystaw indywidualnych oraz uczestnik ważnych fotograficznych wystaw zbiorowych zarówno w kraju jak i za granicą.
Maciej Kuszela "Miasta i Ogrody"
Stara Galeria ZPAF, Plac Zamkowy 8, Warszawa
Wystawa czynna 1- 26 sierpnia codziennie godz. 14-18
Finisaż w obecności autora 26.08. godz. 18.
Fotografia, czyli świat
28.07.2011, 12:16:54
"Daty przedstawionych zdjęć nie mają żadnego znaczenia i proszę nie doszukiwać się jakiegoś chronologicznego porządku... Zasadą wyboru zdjęć była ich uroda, wartość czy ważność przedstawionych osób i zdarzeń" - tak o zdjęciach z albumu "Szkice z kultury", który stał się inspiracją do wystawy przygotowanej przez Muzeum Narodowe w Krakowie, mówi sam artysta. Na rozpoczynającą się 22 czerwca w Gmachu Głównym retrospektywę 50 lat pracy twórczej Wojciecha Plewińskiego złoży się blisko 300 prac: portrety ludzi znanych i nieznanych, reportaż, akty (w tym cykl "Przenikania" ze słynnej wystawy "Fotografia subiektywna"), cykl "Zauważone", fotografia teatralna oraz okładki "Przekroju".
Większość prezentowanych na wystawie zdjęć powstała w trzech dekadach po Październiku '56, choć jest też kilka fotografii z lat 90. XX wieku. Cezura istotna: właśnie w połowie lat 50. Wojciech Plewiński, rocznik 1928, urodzony w Warszawie, od 1948 roku mieszkający w Krakowie, absolwent architektury, postanowił, że zostanie profesjonalnym fotografem.
"Decydujący moment to było to, jak zrobiłem pierwsze filmy z wakacji, które powstały na spływie kajakowym. Wtedy bardzo modne były spływy, na które wszyscy jeździli, włącznie z przyszłym papieżem. Pływaliśmy z Jerzym Turowiczem i z Janem Józefem Szczepańskim, i tam zrobiłem te zdjęcia. Pożyczyłem leicę z elmarem od znajomego, strasznie dumny byłem, ale ledwo potrafiłem włożyć film. I zrobiłem dwa filmy, i z tych dwóch filmów wybrałem kilka zdjęć, posłałem na fotograficzny konkurs PTTK-owski i wygrałem tam wszystkie nagrody. Jakąś menażkę i plecak. Więc to mnie tak podniosło na duchu, zobaczyłem, że to ma sens. Wcześniej jeździłem na te spływy i kolega robił zdjęcia. Nie mając aparatu, tylko patrzyłem, a potem pomagałem mu w nocy w łazience, gdzie wywoływaliśmy takie małe odbiteczki. I jak ja to widziałem, to sobie myślałem "Boże, jakie te zdjęcia beznadziejne! Dlaczego on to tak zrobił? To wtedy powstawał w pamięci obraz tego, cośmy wspólnie przeżyli i konfrontacja z efektem na fotografii. I dlatego ja na następny spływ popłynąłem z leicą i chciałem się sprawdzić w stosunku do tego nowego i nieznanego zagadnienia, wyzwania. I to się udało. I to był ten zapłon w moim życiu, i to się tak potoczyło."
Jesienią 1956 roku za pośrednictwem Barbary Hoff z redakcji "Przekroju", później sławnej projektantki mody, Plewiński trafił do krakowskiego tygodnika i związał się z nim na czterdzieści lat. Samych tylko sławnych okładek z "kociakami", czyli pięknymi dziewczętami, zrobił około pięciuset. Kilka lat później zajął się fotografią teatralną. Najdłużej pracował w Starym Teatrze, ale propozycje sypały się zewsząd. W ciągu kilkudziesięciu lat Plewiński obfotografował około 700 spektakli. Robił też portrety muzyków, pisarzy, malarzy oraz zdjęcia reportażowe.
Album "Szkice z kultury" otwiera fotoreportaż z imprezy, która w 1959 roku odbyła się w schronisku na Kalatówkach. Jazz Camping, spotkanie śmietanki polskich muzyków jazzowych i fanów jazzu. Narty, jam sessions i szalone zabawy, w tym Pyjamas Party wedle pomysłu Romana Polańskiego: Polański i Andrzej Wojciechowski tańczą na stole, oczywiście w piżamach...
Podobny nastrój mają fotografie z Piwnicy pod Baranami. I jeszcze dokumentacja happeningu, który przeszedł do historii: Tadeusza Kantora "Linia podziału", grudzień 1965. Trzon albumu i wystawy tworzą jednak portrety i teatr. Portrety tak sławne jak Zofii i Krzysztofa Komedów na łóżku w zakopiańskim pensjonacie czy mniej znane jak Mrożka z firanką wokół głowy. Galeria nazwisk, bez których nie byłoby naszej powojennej kultury. No i teatr, któremu powinno się poświęcić osobny tekst. Największe spektakle Konrada Swinarskiego, Jerzego Jarockiego, Andrzeja Wajdy, Jerzego Grzegorzewskiego. Pierwsze inscenizacje Krystiana Lupy. Teatr w Zakopanem, któremu Plewiński od początku towarzyszył. Perwersyjna para: Krzysztof Globisz i Anna Dymna w "Gyubalu Wahazarze". Niezapomniana Ewa Lassek - to po prostu trzeba zobaczyć. Jedni oglądać będą tę wystawę z nostalgią, dla innych stanie się odkryciem nieznanego, piękniejszego, choć podszytego melancholią świata.
Wystawa przygotowana we współpracy z Teatrem Śląskim w Katowicach
Mecenas wystawy: PKO Bank Polski. Patroni medialni: TVP Kraków, Radio Kraków, Gazeta Wyborcza, Art.&Business, Magiczny Kraków, Krakow POST, POKA POKA, Cracow-Life, FOTO, Plfoto.com.
Aż 10 obiektywów z systemem i-Function do aparatu NX11
25.07.2011, 12:14:53
Ąparatu NX11 nie trzeba nikomu przedstawiać – to nagroda w konkursie Samsung Street Creative Foto. Pisaliśmy o systemie i-Function, o jego wszechstronności i poręczności. Co jeszcze wyróżnia ten model?
Są to obiektywy kompatybilne z rodziną aparatów NX z systemem i-Function. Jest ich aż 10! Oprócz standardowych szkieł, takich jak 20-50mm czy 18-55mm, Samsung proponuje między innymi obiektywy long zoom 50-200mm czy 18-200mm czy pancake 16mm, 20mm i 30mm na przykład do portretów. Samsung nie zapomniał też o amatorach makrofotografii – z myślą o nich powstał obiektyw 60mm. Zatem wystarczy wybrać zestaw dla siebie i podjąć wyzwanie miejskiej przestrzeni!
Zaproponuj tematykę warsztatów i wygraj atrakcyjne nagrody!
22.07.2011, 15:02:36
Wszystkich uczestników konkursu "Między zdjęciem a filmem" zapraszamy do udziału w zabawie, która ma na celu zaplanowanie warsztatów fotograficznych z jurorem Robertem Wolańskim.
Zasady są proste: do 28 lipca należy wysłać na adres admin@seryjnezdjecia.pl propozycję tematyki warsztatów. Do wiadomości należy dołączyć link do swojego profilu w galerii konkursowej. Najlepsze propozycje poznacie 1 sierpnia.
Do wygrania są dwie karty SanDisk Extreme(r) CompactFlash(r) 60 MB/s 8 GB oraz koszulka i czapka SanDisk.
Sylwetkę Roberta znajdziecie na stronie http://seryjnezdjecia.pl/?p=jury. Tutaj znajduje się wywiad z jurorem.
Zapraszamy do zabawy!
Konkurs Samsung Street Creative Photo rozstrzygnięty!
22.07.2011, 13:08:52
W konkursie wzięło udział aż 515 zdjęć! Ta liczba zaskoczyła chyba wszystkich – nie liczyliśmy na tak dużą ilość zgłoszeń. Znakomita większość zdjęć cechuje się wyjątkową pomysłowością oraz wysokim poziomem.
fot. korelacja
Zgłoszone fotografie zróżnicowane są pod kątem tematyki (w końcu do wyboru były aż 4 kategorie!), techniki oraz podejścia do tematu. Poziom jest wyrównany, na prawdę bardzo wysoki. Po burzliwej dyskusji jury zdecydowało jednak jednogłośnie, że najciekawszą pracą jest zdjęcie "W drodze" wykonane przez użytkowniczkę o pseudonimie "korelacja”, do której trafi miejski skuter Vespa LX! Listę zdobywców pozostałych nagród oraz ich zdjęcia można obejrzeć się na stronie plfoto.com/samsungstreetcreative. Autorzy najlepszych zdjęć w każdej z kategorii otrzymają profesjonalne aparaty Samsung NX11 wraz z obiektywami, natomiast autorzy prac wyróżnionych – cyfrowe ramki na zdjęcia Samsung. Wszystkim uczestnikom konkursu serdecznie gratulujemy!
Sierpniowy kurs ABC Fotografowania w ZPAF
19.07.2011, 10:23:15
Trwają zapisy na ABC fotografowania, popularny wśród początkujących, intensywny kurs odbywający się w każde wakacje w warszawskiej siedzibie ZPAF-u. Kurs adresowany jest do tych, którzy chcą szybko opanować podstawy techniczne i wizualne fotografii. Organizator zaprasza wszystkich, którzy niedawno nabyli swój pierwszy aparat fotograficzny jak i tych, którzy kiedyś robili zdjęcia analogową lustrzanką i teraz chcą odświeżyć dawną pasję. Program obejmuje podstawy fotografii cyfrowej i analogowej, w tym klasycznej techniki czarno białej, łącznie z własnoręcznym, wykonaniem powiększenia w ciemni. Ten intensywny kurs, obliczony jest na szybki przyrost wiedzy i umiejętności fotograficznych, dlatego oprócz wykładów, zajęć praktycznych i plenerów fotograficznych istotna jest indywidualna realizacja zadań fotograficznych. Zajęcia prowadzą: Stanisław Fitak, Włodzimierz Krzemiński, Janusz Lirski i Basia Sokołowska.
Kurs trwający od 2 do 28 sierpnia z zajęciami odbywającymi się prawie codziennie, jest sympatycznym, produktywnym i integrującym sposobem na spędzenie lata w mieście. Więcej informacji i fotografie uczestników poprzednich edycji kursu ABC na stronie http://www.zpaf-edukacja.pl/
zapisy i informacje: Janusz Lirski,
tel. 602 615 074, mail: kursy@zpaf.pl
Peregrynacje
17.07.2011, 20:33:37
Do 31 sierpnia Galeria 9 (ul. Czwartaków 18, Gliwice) zaprasza na wystawę "Peregrynacje", na której prezentowane są czarno-białe krajobrazy Adama Fleksa.
Autor o swoich "Peregrynacjach":
Wystawa „Peregrynacje” składa się z 40 fotogramów wykonanych na tradycyjnym barytowanym papierze fotograficznym do fotografii czarno-białej. Dla osiągnięcia dużej rozpiętości tonalnej wykonałem ją w technice spilt-grading, naświetlając papier najpierw przez filtr purpurowy dla wydobycia cieni oraz przez filtr żółty dla uzyskania szczegółów w światłach. Jest to bardziej pracochłonne, lecz w zamian pozwala na zrobienie odbitek w szerszej skali szarości, niż w przypadku odbitek naświetlanych tradycyjnie, tj. pojedynczo przez jeden filtr. Kilka odbitek ze zdjęć wykonanych na Santorini wykonałem w technice litowej, dla uzyskania efektu dwubarwności na „normalnym” papierze czarno-białym.
Pomysł „peregrynacji” zrodził się podczas jednej z kolejnych podróży. Każde odwiedzane miejsce wydaje się mieć swoją niepowtarzalną charakterystykę. W przypadku Krety była to mieszanina pamiątek dla turystów, śmieci, hałasu tłumu, pędzących skuterów, milionów cykad, zabytków, walącego z góry oślepiającego słońca, wina w plastykowej butelce po wodzie mineralnej kupowanego w pobliskiej piekarni (!), kołysania statku i ludzi na ulicach, albo też prawie wyludnionych ulic w porze okołopołudniowej.
Zdjęcia mają przekazać odczucie, a ponieważ może ono ulec zakłóceniu poprzez nadmiar barw i form, dlatego postanowiłem zrezygnować z kolorów, pozostawiając je obrazkom publikowanym w kolorowych katalogach biur podróży.Uznałem, że czarnobiała fotografia najlepiej potrafi oddać moje odczucia, odrzuciłem więc kolorową otoczkę, starając się skupić na treści.
Jest to fotografia czysta i prawidzwa bez żadnych dodatkowych manipulacji możliwych w fotografii cyfrowej. Wszystkie efekty uzyskałem wyłącznie dzięki analogowym metodom optyczno-chemicznym. Słońce zostawiło swój ślad na srebrowej emulsji negatywu, ja po wywołaniu przeniosłem go dzięki działaniu światła naświetlając związki srebra zawarte w emulsji papieru fotograficznego. Przy mojej pewnej ingerencji zadziałała tutaj sama natura poprzez procesy w niej obecne.
By jak najbardziej zbliżyć się do guru, czyli Henri Cartier-Bressona, używałem aparatu z jednym obiektywem. Zastosowałem jednak obiektyw szerokokątny 24 mm, bo w wąskich uliczkach niewiele bym zdjął szkłem standardowym, jak czynił to mistrz. Zdjęcia nie były kadrowane pod powiększalnikiem, tylko komponowane w wizjerze starego Nikona F3. Jeden rodzaj filmu oraz dostosowanego do nich wywoływacza pozwolił mi usprawnić wołanie wielu negatywów po powrocie do domu.
Adam Fleks – prezes Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego, autor wystaw indywidualnych i uczestnik licznych wystaw zbiorowych, autor wielu tekstów i opracowań historyczno-fotograficznych, laureat nagród i kwalifikacji na konkursach fotograficznych, salonach i przeglądach fotografii.
I etap Samsung Street Creative Photo zakończony
15.07.2011, 12:04:02
Każda z ponad 500 zgłoszonych do konkursu prac pokazuje, że energię miasta można uchwycić na wiele różnych sposobów. Nawet w ramach jednej kategorii konkursowej, jednego tematu – trudno znaleźć podobne do siebie kadry. Dlatego zadanie jury nie będzie łatwe.
Kryteriami oceny prac będą: ujęcie tematu, jakość zdjęcia oraz oryginalność. Już wkrótce dowiemy się, kto zostanie zwycięzcą konkursu i właścicielem skutera Vespa LX. To jednak nie wszystkie nagrody, autorzy najlepszych zdjęć w każdej z kategorii otrzymają aparaty Samsung NX11 wraz z obiektywami iFunction a autorzy prac wyróżnionych – cyfrowe ramki Samsung.
Pokaż nam najzabawniejsze zdjęcie z wakacji
13.07.2011, 12:20:31
Razem z wydawnictwem Helion zapraszamy do udziału w konkursie na najzabawniejsze zdjęcie z wakacji. Do wygrania książki "Światło i ekspozycja. Warsztaty artystyczne dla fotografów".
Zasady:
1. Zdjęcia przyjmujemy do 22 lipca.
2. Dodając fotografię do galerii głównej Plfoto.com pamiętajcie o tytule "Wakacyjne jaja" - tylko tak będziemy w stanie rozpoznać, czy zdjęcie zostało zgłoszone do konkursu.
2. Wyniki ogłosimy 24 lipca.
Skuter Vespa LX za najlepsze zdjęcie streetcreative
12.07.2011, 14:50:14
Mieszkańcy twojego miasta, ciekawa architektura, czy dzika przyroda? Co najbardziej inspiruje cię do zdjęć?
Rozejrzyj się, przestrzeń miejska pełna jest ciekawych kadrów. Swoje fotografie wyślij na konkurs Samsung Street Creative Photo. Autor zdjęcia, które najlepiej uchwyci energię miasta wygra skuter Vespa LX. Jury wybierze również najlepsze prace w każdej z czterech kategorii konkursowych i nagrodzi ich autorów aparatamiSamsung NX11 z iFunction.